top of page

על עצמאות ושינה

התינוק שלך נרדם רק על הידיים. ובערות? - אינו מוכן שתתרחקי ממנו לדקה! מוכר?

נזכרתי השבוע במפגש עם זוג מקסים של הורים עייפים (עייפים? מותשים!) עם תינוקת מתוקה בשם רוני. הם סיפרו שרוני בת העשרה חודשים, לא נרדמת בכוחות עצמה, יונקת עשרות פעמים בלילה, וזקוקה לתיווך הורי מלא כדי להירדם ולחזור לישון. כשצפיתי ברוני זיהיתי שיכולותיה לא תואמות את גילה הכרונולוגי. לא זיהיתי סיבה ממשית לפער ההתפתחותי הזה, אבל גם הוריה סיפרו שאינה זוחלת, שהיא תלויה בהם מאוד, וכשמתרחקים ממנה היא מגיבה מיד בבהלה ובוכה.

באופן מובן, המצוקה שלה מעוררת אצלם רגש עמוק ורצון להיחלץ לעזרתה גם ביום וגם בלילה... ככל שהתעמקתי במקרה, גיליתי שמדובר בילדה עם פוטנציאל התפתחותי ופוטנציאל שינה גבוה.

כלומר, לא מצאתי סיבה פיזיולוגית או ביו-מכנית לעיכוב ההתפתחותי. מצד שני לא היה ספק שיש עיכוב כזה, רוני לא הייתה מסוגלת לעשות אפילו פעולות פשוטות כמו הורדת הראש על הרצפה ושכיבה נינוחה על הבטן, שלא לדבר על זחילה וישיבה. שאלתי את עצמי כמה שאלות: 1. האם יש קשר בין העיכוב ההתפתחותי לקשיי השינה? 2. מה ההשפעה של ההורים על העובדה שרוני לא מגלה עצמאות באופן סיסטמתי, לא במישור ההתפתחותי ולא בשינה? 3. האם טיפול בעיכוב ההתפתחותי לצד טיפול והדרכה התנהגותית בשינה, ישפיעו על אופי השינה? ולהפך - האם טיפול בקשיי שינה והתייחסות לגורמי הקושי תוביל גם לקפיצה התפתחותית? 4. האם העובדה שתינוק "פעיל" יותר במשך היום תורמת לאיכות השינה שלו? האם תינוק שאינו מפותח דיו ולכן לא "זז" מספיק, לא מגיע לעייפות מספקת כדי להירדם? 5. האם עצמאות היא תכונה המשפיעה על כל מרכיבי ההתפתחות? ומה הקשר בין עצמאות התפתחותית, מוטורית ורגשית , כלומר- היכולת להתרחק מאימא ולחזור אליה, לבין עצמאות בשינה? 6. האם אפשר לטפח או "להרוס" עצמאות? האם עצמאות היא בכלל יכולת שאפשר להקנות לתינוק? והאם העצמאות שלו תלויה גם בביטחון הגופני והחושי שלו, אותו ביטחון ש"אפשר להתרחק כי יש לאן לחזור"?

המענה לכל השאלות האלה, מביא אותי למסקנות ברורות: מאחורי המושג "ללכת לישון" בלילה מסתתרת פרידה. שינה היא פעולה שהתינוק עושה לבד, בעצמו, כשהוא מנותק מהחוויות שבחוץ ומהאנשים הקרובים לו ביותר. לשם כך נחוצה עצמאות. לתינוקות רבים הפרידה קשה, במיוחד אותם תינוקות התלויים באינספור הרגלי שינה שאותם יוצרים... ההורים. הרגלי שינה התלויים בתיווך הורי כמו מוצץ, הנקה, האכלה, נדנוד, קפיצה על כדור וכיוצא באלה – פוגעים ביכולתו של התינוק להירדם בעצמו, ובכך מרחיקים ממנו את העצמאות בשינה. הם יוצרים תלות שמנוגדת לעצמאות. וכיצד כל אלה קשורים להתפתחות או לעיכובים התפתחותיים? אותם הרגלים ממש – מנשא, תנועה, קפיצה על כדור – תורמים רבות להתפתחות טובה, כשהם חלק מעולם הגירויים של התינוק, וחלק משמעותי מסדר היום שלו, אך אינם מהווים גורם תלות בשינה. גירויים אלו, כשאינם גורם תלות בשינה, תורמים לתנועתיות טובה יותר, מחזקים שרירים, מפתחים את מערכת שיווי המשקל... כולם חשובים להתפתחות טובה! והתפתחות טובה, מובילה ל... נכון, עצמאות! אלה ההמלצות שניתנו להוריה של רוני, והן נכונות בכלל לשיפור העצמאות בלילה וביום : 1. כדי לטפח עצמאות ויכולת פרידה בלילה, יש לטפח אותה גם ביום. 2. ההתנהלות במהלך היום והדיאדה בין ההורים לתינוק קריטית . אין דבר כזה תינוק לא עצמאי, יש תינוק שלא יוצרים עבורו תנאים להיות כזה. כשההורים עושים עבורו גם את מה שהוא יכול לעשות בעצמו, ונחלצים לעזרתו בכל עניין, התינוק מתרגל לכך. תינוק אינו מבחין בין ההתנהגות ההורית במהלך היום להתנהגות בלילה . אם זה מה שהוא מכיר, הוא יצפה שיחלצו לעזרתו גם כשאינו נרדם בלילה. 3. יש לזמן לתינוק את האפשרות של פתרון בעיות. כלומר, להימנע מלעשות עבורו פעולות שעם מעט מאמץ הוא יכול לעשות בעצמו. לדוגמה: כשהתינוק שוכב ומושיט יד לצעצוע שנמצא מחוץ להישג ידו – אל תמהרו לקרב אליו את הצעצוע, גם אם הוא "מקטר" רגע, תנו לו לנסות להגיע אליו בכוחות עצמו. 4. וודאו שיש לתינוק הזדמנויות לצאת משיווי משקל. היציאה משיווי משקל מפתחת את מערכות החישה שלו ואת התמצאותו במרחב. (לדוגמא: משחק אווירון) 5. התינוק שלכם כבר בן מספר חודשים? שימו לב האם אתם מרגיעים אותו כפי שמרגיעים תינוק בן יומו. הוא כבר לא זקוק לזה. אל תצפו מהתינוק "להתבגר", אם אתם נותנים לו גירויים של תינוק שרק נולד. 6. כל הרגלי השינה "השלילים" של התינוק, כלומר ההרגלים המחייבים מעורבות הורית גבוהה בתהליך ההרדמה, כמו נדנוד, מנשא, כדור, תנועה, ידיים – הופכים להיות גירויים חיוביים כשהם חלק מסדר היום ואינם משמשים כאמצעי תיווך לשינה. לסיכום: לעיתים העדר כישורים הקשורים לשלב התפתחותי (התהפכות, זחילה וכו') הם אותם הכישורים הגורמים לקשיי שינה. טיפול באחד יסייע גם לפתרון (רחב ומדויק יותר) של השני. אם אתם חושבים שהתינוק מעוכב התפתחותית וגם אינו ישן, גם אם לא חשבתם שיש קשר בין הדברים, מומלץ לבדוק את שניהם. חשוב לפנות לאיש מקצוע שמטפל בשני המישורים הללו – טיפול באחד מהם ישפיע השפעה עמוקה על השני.



46 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page