top of page
תמונת הסופר/תכישורי שינה 0.1

ביעותי לילה

ביעותי לילה זו אחת התופעות המפחידות עבור הורים. הפעוט או הילד מקיץ משנתו בצרחות אימה, בכי חזק מאד , עיניו עצומות , למעשה נראה כאילו לא התעורר כלל ושום דבר לא מרגיע אותו. אחרי דקות ארוכות הוא נרגע , חוזר לישון ובבוקר מקיץ כאילו כלום לא התרחש.

אז מה גורם לביעותי לילה, האם אפשר למנוע אותם ואיך מטפלים בהם?

באופן גס ניתן לחלק את השינה לשני מצבים (נוירולוגים, פיזיולוגים) REM ו NON REM. בעוד שהחלומות , בכללם גם סיוטי הלילה, מתרחשים בשלב ה REM , ביעותי הלילה מתרחשים בשלב ה NON REM . מאחר וכך הם אינם מאופיינים בחלימה מסומלת. כלומר, התינוק , או הפעוט , אינו חולם על דבר מה מפחיד ולכן מתעורר באימה.

אז מה מה קורה לאדם בעת ביעות לילה?

רב הנסתר על הגלוי, אך אפשר לתאר זאת ביקיצה לתוך חדר חשוך לגמרי , בו אינך יודע היכן הדלת...

גם אם הסובל מביעותי לילה אינו יכול להסביר מה הפחיד אותו, התחושה בעת ההתעוררות תלווה בבלבול, דיס -אוריינטציה ואפילו שיכחה זמנית. כל התחושות הללו יחלפו עד הבוקר.

ביעותי לילה עשויים להופיע בכל גיל, את נפוצים יותר בגילאי שנתיים עד שש (15 % מהילדים בגילאים אלה יסבלו מהתופעה) . שכיחות התופעה משתנה והיא עשויה להתגבר עקב שינה לא סדירה, או חום גבוה. גם תקופות של לחץ נפשי עשויות להגביר את שכיחות ההתקפים. מעבר לגן חדש, מעבר דירה , גירושי הורים , או כל מצב אחר של סטרס, עשויים להגביר את התופעה.

חשוב לזכור: כשהתינוק או הפעוט מקיצים בבוקר- הם אינם זוכרים מה עבר עליהם והתופעה אינה גורמת לנזק פסיכולוגי או רגשי. אם כי התינוק או הפעוט עשויים להתעורר עייפים מהרגיל.

אז מה עושים כשהתינוק או הפעוט מתעוררים מביעות לילה?

- לא להעיר: כשמעירים את הסובל מהתקף שכזה באמצעו של התקף- הוא יתעורר מבולבל ואבוד ויתקשה יותר להירגע.

- שמירה על הבטיחות: הנמצא בהתקף לא מודע לעצמו. יש לשמור על בטיחותו מפני נפילה או חבלה.

- שמירה על סדר יום ולילה : סדר יום מובנה, שמירה על שעות שינה מספיקות ואורח חיים מאורגן ובריא מסייעים למניעת התקפים.

אם ילדכם הקיץ מתוך ביעות לילה , שבו לידו, לטפו, שימרו וחכו עד שירגע וחזור לשנת לילה שלווה.

לילה טוב.





314 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page